Back
THỦ TỤC THÔNG BÁO THAY ĐỔI CƠ QUAN QUẢN LÝ THUẾ
Hỏi: Thưa Luật sư, sắp tới công ty tôi sẽ chuyển trụ sở chính từ quận X sang quận Y. Điều này dẫn đến việc thay đổi cơ quan quản lý thuế. Công ty tôi khi đăng ký doanh nghiệp thì cũng đăng ký thuế luôn. Luật sư cho tôi hỏi thủ tục này làm như thế nào?
Trả lời: Chào bạn, đối với câu hỏi của bạn, Gattaca law có ý kiến tư vấn như sau:
Điểm a Khoản 2 Điều 10 Thông tư số 105/2020/TT-BTC hướng dẫn về đăng ký thuế quy định như sau:
2. Thay đổi thông tin đăng ký thuế làm thay đổi cơ quan thuế quản lý trực tiếp
a) Người nộp thuế đăng ký thuế cùng với đăng ký doanh nghiệp, đăng ký hợp tác xã, đăng ký kinh doanh khi có thay đổi địa chỉ trụ sở sang tỉnh, thành phố trực thuộc Trung ương khác hoặc thay đổi địa chỉ trụ sở sang địa bàn cấp huyện khác nhưng cùng địa bàn tỉnh, thành phố trực thuộc Trung ương làm thay đổi cơ quan thuế quản lý trực tiếp.
Người nộp thuế nộp hồ sơ thay đổi cho cơ quan thuế quản lý trực tiếp (cơ quan thuế nơi chuyển đi) để thực hiện các thủ tục về thuế trước khi đăng ký thay đổi địa chỉ trụ sở đến cơ quan đăng ký kinh doanh, cơ quan đăng ký hợp tác xã.
Hồ sơ nộp tại cơ quan thuế nơi chuyển đi, gồm: Tờ khai điều chỉnh, bổ sung thông tin đăng ký thuế mẫu số 08-MST ban hành kèm theo Thông tư này.
Sau khi nhận được Thông báo về việc người nộp thuế chuyển địa điểm mẫu số 09-MST ban hành kèm theo Thông tư này của cơ quan thuế nơi chuyển đi, doanh nghiệp, hợp tác xã thực hiện đăng ký thay đổi địa chỉ trụ sở tại cơ quan đăng ký kinh doanh, cơ quan đăng ký hợp tác xã theo quy định của pháp luật về đăng ký doanh nghiệp, đăng ký hợp tác xã.
Khoản 3 Điều 6 Nghị định 126/2020/NĐ-CP nghị định quy định chi tiết một số điều của Luật Quản lý thuế quy định:
3. Người nộp thuế có trách nhiệm thực hiện các thủ tục về thuế với cơ quan thuế quản lý trực tiếp trước khi thay đổi địa chỉ trụ sở sang địa bàn cấp tỉnh khác theo quy định tại Điều 36 Luật Quản lý thuế, cụ thể:
a) Nộp đầy đủ hồ sơ khai thuế, báo cáo tình hình sử dụng hóa đơn còn thiếu theo quy định.
b) Nộp đầy đủ số tiền thuế và các khoản thu khác thuộc ngân sách nhà nước theo quy định.
c) Đề nghị hoàn trả số tiền thuế, các khoản thu khác thuộc ngân sách nhà nước nộp thừa (trừ trường hợp quy định tại điểm d khoản này).
d) Được chuyển số tiền thuế giá trị gia tăng chưa khấu trừ hết để bù trừ với số thuế giá trị gia tăng phát sinh tại cơ quan thuế nơi chuyển đến; số thuế thu nhập cá nhân, thuế thu nhập doanh nghiệp, lợi nhuận sau thuế còn lại sau khi trích lập các quỹ đã tạm nộp nhưng chưa đến thời hạn nộp hồ sơ khai quyết toán thuế để bù trừ với số phải nộp theo hồ sơ khai quyết toán thuế.
Khoản 2 Điều 11 Thông tư 105/2020/TT-BTC quy định:
2. Người nộp thuế thay đổi thông tin đăng ký thuế theo quy định tại Khoản 2 Điều 10 Thông tư này
a) Tại cơ quan thuế nơi chuyển đi:
Người nộp thuế nộp hồ sơ thay đổi thông tin đăng ký thuế tại cơ quan thuế quản lý trực tiếp. Trong thời hạn chậm nhất không quá 05 (năm) ngày làm việc kể từ ngày cơ quan thuế công bố biên bản, kết luận kiểm tra (đối với hồ sơ thuộc diện phải kiểm tra tại trụ sở người nộp thuế), 07 (bảy) ngày làm việc kể từ ngày tiếp nhận hồ sơ của người nộp thuế (đối với hồ sơ thuộc diện không phải kiểm tra tại trụ sở người nộp thuế), cơ quan thuế ban hành Thông báo về việc người nộp thuế chuyển địa điểm theo mẫu số 09-MST ban hành kèm theo Thông tư này theo quy định tại Khoản 3 Điều 6 Nghị định số 126/2020/NĐ-CP ngày 19/10/2020 của Chính phủ quy định chi tiết một số điều của Luật Quản lý thuế gửi cho người nộp thuế.
Người nộp thuế chuyển địa điểm hoạt động kinh doanh tại trụ sở chính, nếu tiếp tục có hoạt động kinh doanh khác địa bàn cấp tỉnh với địa bản nơi đóng trụ sở chính và có nghĩa vụ khai thuế, nộp thuế với cơ quan thuế quản lý trên địa bàn cấp tỉnh đó theo quy định của pháp luật quản lý thuế (cơ quan thuế quản lý khoản thu) thì không phải thực hiện chuyển nghĩa vụ thuế theo quy định tại điểm a.1 Khoản này.
b) Tại cơ quan thuế nơi chuyển đến:
Trong thời hạn 03 (ba) ngày làm việc kể từ ngày nhận đủ hồ sơ của người nộp thuế, cơ quan thuế tiếp nhận hồ sơ có trách nhiệm cập nhật các thông tin thay đổi vào Hệ thống ứng dụng đăng ký thuế. Đồng thời, ban hành Giấy chứng nhận đăng ký thuế hoặc Thông báo mã số thuế đã cập nhật thông tin thay đổi gửi cho người nộp thuế.
Như vậy, trình tự, thủ cần bạn cần thực hiện để thông báo thay đổi cơ quan quản lý thuế như sau:
Đầu tiên, bạn nộp hồ sơ thay đổi thông tin đăng ký thuế tại chị cục thuế quận X, hồ sơ bao gồm: Tờ khai điều chỉnh, bổ sung thông tin đăng ký thuế mẫu số 08-MST ban hành kèm theo Thông tư 105/2020/TT-BTC
Sau đó, bạn sẽ nhận được Thông báo về việc người nộp thuế chuyển địa điểm theo mẫu số 09-MST ban hành kèm theo Thông tư 105/2020/TT-CP, trong thông báo sẽ yêu cầu bạn phải nộp một số giấy tờ sau:
- Hồ sơ khai thuế, báo cáo tình hình sử dụng hóa đơn còn thiếu theo quy định.
- Số tiền thuế và các khoản thu khác thuộc ngân sách nhà nước theo quy định.
- Trong trường hợp nộp thừa tiền thuế hoặc các khoản thu khác thuộc ngân sách nhà nước, bạn được đề nghị hoàn trả số tiền đó, trừ trường hợp dưới đây:
- Được chuyển số tiền thuế giá trị gia tăng chưa khấu trừ hết để bù trừ với số thuế giá trị gia tăng phát sinh tại cơ quan thuế nơi chuyển đến; số thuế thu nhập cá nhân, thuế thu nhập doanh nghiệp, lợi nhuận sau thuế còn lại sau khi trích lập các quỹ đã tạm nộp nhưng chưa đến thời hạn nộp hồ sơ khai quyết toán thuế để bù trừ với số phải nộp theo hồ sơ khai quyết toán thuế.
Đồng thời, sau khi nhận được thông báo thay đổi trụ sở, bạn phải đăng ký thay đổi địa chỉ trụ sở đến cơ quan đăng ký kinh doanh.
Trong thời hạn 3 ngày làm việc kể từ ngày nhận đủ hồ sơ trên, cơ quan thuế tiếp nhận hồ sơ có trách nhiệm cập nhật các thông tin thay đổi vào Hệ thống ứng dụng đăng ký thuế. Đồng thời, ban hành Giấy chứng nhận đăng ký thuế hoặc Thông báo mã số thuế đã cập nhật thông tin thay đổi gửi cho người nộp thuế.
Công ty Luật Gattaca
Địa chỉ: Số 32 Nguyễn Đình Hoàn, phường Nghĩa Đô, quận Cầu Giấy, thành phố Hà Nội
Hotline: 0243.204.1777 – 090.1763.379
Website: gattacalaw.vn
-------------------------------------
Procedures for notification of changes to tax administration agencies
Question: Dear Lawyer, in the near future my company will move its headquarters from District X to District Y. This will lead to a change in the tax administration agency. When my company registers as a business, it also registers for tax. My lawyer asked me how to do this procedure?
Answer: Hi, for your question, Gattaca law has the following advice:
Point a, Clause 2, Article 10 of Circular No. 105/2020/TT-BTC guiding tax registration is as follows:
2. Changing tax registration information changes the tax authority directly managing it
a) Taxpayers register for tax together with enterprise registration, cooperative registration, business registration when the head office address is changed to another province or centrally run city or the head office address is changed. to another district-level area but in the same province or centrally-run city, it changes the tax agency directly managing it.
The taxpayer shall submit the change dossier to the managing tax authority (the tax authority of the place of departure) to carry out tax procedures before registering the change of head office address to the business registration office. cooperative registration agency.
Dossier to be submitted at the tax office of the place of relocation, including: Declaration of adjustment and supplement of tax registration information, form No. 08-MST attached to this Circular.
After receiving the notice of the taxpayer's relocation, form No. 09-MST issued together with this Circular from the tax authority of the place of relocation, the enterprise or cooperative shall register to change the address of its head office.
at the business registration agency, the cooperative registration agency in accordance with the law on business registration and registration of cooperatives.
Clause 3, Article 6 of Decree 126/2020/ND-CP, detailing a number of articles of the Law on Tax Administration, stipulates:
3. Taxpayers are responsible for carrying out tax procedures with the tax authority directly managing them before changing the head office address to another province as prescribed in Article 36 of the Law on Tax Administration, specifically :
a) Submit complete tax declaration dossiers, report on the use of missing invoices as prescribed.
b) Fully pay taxes and other state budget revenues as prescribed.
c) Request for refund of overpaid tax and other state budget revenues (except for the case specified at Point d of this Clause).
d) To transfer the value-added tax amount that has not yet been fully deducted to offset the value-added tax amount incurred at the tax authority of the place of transfer; the amount of personal income tax, corporate income tax, after-tax profit remaining after appropriating funds, which has been temporarily paid but not yet due for submission of tax finalization declarations to offset the payable amount according to the dossier. tax finalization.
Clause 2, Article 11 of Circular 105/2020/TT-BTC stipulates:
2. Taxpayers change tax registration information as prescribed in Clause 2, Article 10 of this Circular
a) At the tax office where moving:
Taxpayers submit a dossier of change of tax registration information at the tax authority directly managing them. Within 5 (five) working days at the latest from the date the tax authority publishes the inspection report and conclusion (for dossiers subject to inspection at the taxpayer's office), 07 (seven days) ) working days from the date of receipt of the taxpayer's dossier (for the dossier that is not subject to inspection at the taxpayer's office), the tax authority shall issue a notice of the taxpayer's relocation of the sample location. No. 09-MST issued together
with this Circular according to the provisions of Clause 3, Article 6 of Decree No. 126/2020/ND-CP dated October 19, 2020 of the Government detailing a number of articles of the Law on Tax Administration sent to taxpayers.
Taxpayers who move their business locations at the head office, if they continue to have business activities other than the province-level areas with the locality where the head office is located, are obliged to declare and pay taxes to the tax authorities managing the tax authorities. management in that provincial area according to the provisions of the tax administration law (the tax authority manages the revenue) is not required to carry out the transfer of tax obligations as prescribed at point a.1 of this Clause.
b) At the tax office where they move to:
Within 03 (three) working days from the date of receipt of a complete dossier from the taxpayer, the tax authority receiving the dossier is responsible for updating the changed information into the tax registration application system. At the same time, issue the Certificate of Tax Registration or the Notice of Tax Identification Number with updated information and send it to the taxpayer.
Thus, the order and procedures you need to follow to notify the change of tax administration agencies are as follows:
First, you submit an application to change tax registration information at the tax office of District X, the dossier includes: Declaration of adjustment and supplement of tax registration information, form No. 08-MST issued together with Circular 105 2020/TT-BTC
After that, you will receive a Notice of Taxpayer Relocating according to form No. 09-MST issued with Circular 105/2020/TT-CP, which will require you to submit some documents. after:
- Tax declaration dossiers, reports on the use of invoices are missing according to regulations.
- Taxes and other revenues belonging to the state budget according to regulations.
- In case of overpayment of taxes or other state budget revenues, you are requested to refund that amount, except for the following cases:
- To transfer the value-added tax amount that has not yet been fully deducted to offset the value-added tax amount incurred at the tax authority of the place of transfer; the amount of personal income tax, corporate income tax, after-tax profit remaining after appropriating funds, which has been temporarily paid but not yet due for submission of tax finalization declarations to offset the payable amount according to the dossier. tax finalization.
At the same time, after receiving the notice of change of head office, you must register the change of head office address to the business registration office.
Within 3 working days from the date of receipt of the above dossier, the tax authority receiving the dossier is responsible for updating the changed information into the tax registration application system. At the same time, issue the Certificate of Tax Registration or the Notice of Tax Identification Number with updated information and send it to the taxpayer.